Elke dinsdagnamiddag doen we in het eerste leerjaar hoekenwerk. Een werkvorm die de kinderen gewoon zijn van in de kleuterklas en dat ze heel fijn vinden. De klas wordt in een zestal groepen verdeeld. Dit gebeurt aan de hand van een halsketting waar een gekleurd kaartje aan hangt. In de klas worden 6 activiteiten aangeboden. Deze activiteiten zijn meestal een rekentaak, een taaltaak, een taak die op de computer wordt gedaan, een constructietaak, een knutseltaak en een gezelschapsspel dat wordt gespeeld. Elke activiteit duurt een tiental minuten. Tijdens de taak helpen de kinderen elkaar bij het zoeken naar oplossingen. De kinderen vinden het fijn om elkaar te helpen en het is eens niet de juf die alles moet uitleggen. Tijdens het hoekenwerk krijg ik hulp van mama Nadine die samen met de kinderen een gezelschapsspel begeleid. Ikzelf probeer ook steeds één groepje te begeleiden. Dit kan eens een rekengroep zijn of een knutselgroep. Hoekenwerk heeft nog meerdere voordelen. De kinderen leren zelfstandig werken, ze leren overeen te komen, ze leren een probleem zelf op te lossen, ze leren zelf beslissingen te nemen, ze leren overleggen met elkaar, ze leren iets geduldig uit te leggen, ze leren hulp van een vriendje te aanvaarden... Dat de kinderen het fijn vinden, kun je zien op de leuke foto's.

 

 

P1070233 (480x640).jpg P1070234 (480x640).jpg P1070235 (640x480).jpg P1070236 (640x480).jpg P1070237 (640x480).jpg P1070238 (640x480).jpg P1070239 (640x480).jpg P1070240 (480x640).jpg P1070241 (640x480).jpg P1070242 (480x640).jpg P1070244 (640x480).jpg P1070245 (640x480).jpg P1070246 (480x640).jpg P1070247 (640x480).jpg